Sunday, September 11, 2011

Apa yang kita cita-cita mesti dapat ?

Assalamualaikum sahabat.


Dulu haku bercita-cita untuk, menjadi seorang permain Muzik yang hebat belaka. Ala macam P.Ramlee tu, serba boleh orangmya. Huu tapi ini impian haku ke dua(2) yang musnah entah kemana selepas cita-citaku menjadi Kartunis. Lagi pown emak ada pesan kepadaku yang 'pekerjaan sebagai Anak seni ini tidak jauh perjalanan atau kerjayaan' memang ada betulnya juga cakap emak tu, tapi kita tak boleh pandang dari satu arah sahaja. Seni ini tinggi nilainya kalau kita faham tentang sesuatu karyanya. So sekarang Kartunis pown haku tak jadi, Pemuzik apatah lagi.

Dari situ haku cari jalan bagaimana nak kerja dalam bidang seni. Tapi biar emak haku, tak perasan yang haku kerja juga mengenai seni. Haaa apakah kerja itu? haku rasa hampa semua dah tahu kan. so takyah nak b'cerita panjang-lebar. haha.

walaupun haku dihalang untuk menjadi seorang ahli Muzik, tapi haku still main juga alat-alat muzik contoh ini. Haku masih pegang gitar untuk hasilkan bunyi-bunyian dan sajak setiap kali haku menpunyai masalah.



ini sajak ku yang ditemani gitar itu.

'Terasa semuanya, indah sempurna'
'Tapi ada celanya bila kau tiada'
'Bagaikan duniaku sepi tanpa warna'
'Menjadi kabur penglihatan mata'

'Ku..terus susun langkah..terus....'
'Memiliki bahgia dalam dunia kita'
'Menjadi kekal setiap masa'
'Dan ku yakin mimpiku'

'Setiap apakah yang melanda, ku tempis sentiasa'
'Kernan ku tahu adanya perjanjian dalam dunia kita'
'Kejujuran teras kekukuhan'
'Perlu ada persamaan dalam kesetiaan'

'Ini cinta kita, cerita berdua'
...............................
sorry baru siap sampai sini. lagipun tak bagus sangat sajak haku nie 
(maaf terpaksa jiwang kerana atas sebab-sebab tentu.)

Sambung cita-cita tadi okay.. Emm nie pasal Kartunis pula. Walaupun haku dihalang dan setiap karyaku dibakar terus menjadi abu, masih hati tidak muak dan jemu untuk terus b'karya pada diri dan menjadikan sesuatu "Kepuasan Seni" / "Artistic Satisfaction" haku

.Ini haku lukis mengunakan Software AutoCAD saja.

Itu la sebabnya haku dan kekawan yang lain menubuhkan 'Karya Anak Muda Utara' (KAMU). Yang akan mewakili anak muda utara dalam memperjuangkan seni tanahair, terutamanya dalam seni lukisan, komik, dan sebagainya. Dah la, mungkin sampai sini ja.. Good nite semua.

P/s: Dari sekarang lah kita perlu ada cita-cita untuk mencorak hidup. Tanpa cita-cita kita tak akan usaha untuk kedepan. (guruku pesan begitu)

3 comments:

Noorul Amera Adnan said...

meh nak dengaq sat adik baca sajak tu sambil men gitar. adoii mesti best. xpnah lgi dpt kenal dgn laki yg pndai men gitaq nie.

.d.a.m.a.s.e.n.i. said...

nanti adik cuba upload kan vdeo. lgpun sajak ala biasa ja kak.
nie dah kenal dah..haha. tapi tak la pndai sngat mcm syam dan man kidal

Noorul Amera Adnan said...

hoho bestnye cept2 sikit upload excited dah nk dengaq nie ^^,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...